Website counter

Tuesday, January 3, 2012

Vietnam

1.0 Pengenalan

Kolonialisme merujuk kepada penguasaan politik secara rasmi oleh sesebuah kuasa besar ke atas sesuatu wilayah lain yang merangkumi aspek politik, ekonomi dan sosial.[1] Kolonialisme berkait rapat dengan dasar imperialisme yang dijalankan oleh kuasa penjajah dengan tujuan meluaskan kuasa, pengaruh serta mendapatkan kekayaan hasil bumi kawasan yang dijajah. Di Vietnam, pelbagai dasar telah dilaksanakan oleh Perancis sehingga mengubah hampir keseluruhan sistem politik dan struktur sosioekonomi. Antaranya ialah penghapusan sistem feudal, pengenalan ekonomi komersial dan perubahan pendidikan ala barat yang mementingkan bahasa Perancis dan agama Kristian. Perubahan tersebut telah membangkitkan semangat nasionalisme dalam kalangan masyarakat Vietnam demi mengembalikan kedaulatan negara tersebut. Dasar kolonialisme yang dilaksanakan oleh Perancis sebenarnya memberi impak positif dan negatif kepada negara Vietnam. Walau bagaimanapun, kesan positif dan negatif kolonialisme ini telah bergerak seiring dalam mencetuskan semangat nasionalisme. Semangat nasionalisme telah memuncak selepas berlakunya perang pertama iaitu 1914 sehingga 1918.

2.0 Politik

Koloniaslisme Perancis ke atas Vietnam bermula pada 1885 telah mengubah sistem beraja kerajaan tersebut setelah dua abad ia diamalkan.[2] Sebelum kehadiran Perancis, kekuasaan maharaja Vietnam meliputi hampir keseluruhan aspek politik, sosial dan ekonomi. Agama Buddha turut meletakkan maharaja Vietnam sebagai suci. Unsur agama ini telah memperkuatkan lagi kuasa pemerintahannya. Namun begitu, selepas penjajahan Perancis ke atas Vietnam, sistem feudal yang diamalkan sebelum itu dihapuskan secara berperingkat-peringkat.

Di Asia Tenggara sekitar abad ke-19, raja dianggap sebagai penaung kehidupan rakyat.[3] Segala urusan kehidupan golongan bawahan bergantung kepada pemerintah. Demi menjaga sensitiviti dan kesetiaan rakyat kepada raja, pihak kolonial cuba mengekalkan sistem ini dalam memastikan hubungan pemerintah feudal dan pihak penjajah berada dalam keadaan baik. Pengekalan hubungan baik tersebut dilakukan bertujuan mengelakkan penentangan dan ancaman dalam kalangan masyarakat tempatan. Justeru, kolonial Perancis turut menggunakan pendekatan ini dalam memastikan masyarakat Vietnam tidak bangkit menentang kolonial.

Dalam jangka masa pendek, sistem beraja di Vietnam mengalami perubahan yang agak ketara. Kesan peringkat awal, raja sebagai boneka dalam hierarki pemerintahan. Kolonialisme Perancis menyebabkan maharaja Vietnam hanya berkuasa pada agama dan adat istiadat tempatan sahaja. Manakala kekuasaan ekonomi dan sosial terletak pada bahu pegawai-pegawai Perancis dan tempatan yang dilantik kolonial. Hal ini jelas menunjukkan bahawa kesan kolonialisme Barat telah mengubah sistem kemaharajaan Vietnam.

Kejatuhan Dinasti Nguyen dan kekalahan rejim Thuyet dalam mengusir kekuasaan Perancis di Vietnam telah mengubah sistem monarki Vietnam. Hal ini terbukti apabila Raja Dhong Khan dilantik sebagai maharaja yang baru oleh Perancis.[4] Dhong Khan merupakan ketua negara tetapi yang menjalankan segala urusan pentadbiran wilayah-wilayah penting Vietnam adalah wakil-wakil Perancis. Sejak 1887, Indochina diuruskan oleh seorang Gabenor General yang berpusat di Hanoi.[5] Di bawah Gabenor General, lima orang pegawai tertinggi dilantik sebagai pentadbir wilayah-wilayah Indochina. Hal ini menunjukkan bahawa kedatangan kolonial Perancis menghakis kekuasaan maharaja yang dahulunya berkuasa mutlak.

Kelemahkan kekuasaan maharaja disebabkan oleh kolonialisme Perancis, wujud gerakan awal nasionalisme untuk mengembalikan sistem monarki. Gerakan ini diketuai Phan Boi Chau dalam mewujudkan sentimen anti-Perancis dalam kalangan masyarakat Vietnam.[6] Bagi memastikan kekuasaan maharaja Vietnam dipulihkan, beliau menubuhkan Persatuan Pemulihan (Duy Tan Hoi) di bawah kepimpinan Putera Cuong De ketika itu.[7] Beliau juga menggalakkan golongan muda Vietnam melarikan diri ke luar negara iaitu Jepun dengan menganggotai persatuan tersebut. Pergerakan secara sulit ini tidak dapat dikesan dengan mudah oleh pihak Perancis kerana ibu pejabatnya berada di Jepun. Tujuan sebenar persatuan ini ditubuhkan ialah untuk melahirkan golongan yang mentaati raja, mencintai negara Vietnam dan bersemangat untuk berubah dalam aspek politik, ekonomi mahupun sosial.

Kolonialisme Perancis turut memberi kesan terhadap pentadbiran tradisional Vietnam yang dahulunya dikuasai oleh golongan mandarin. Hal ini dilihat apabila sistem tradisional ini digantikan dengan sistem residen. Perubahan sistem tersebut menyebabkan pihak Perancis membahagikan Vietnam kepada tiga bahagian iaitu Cochin China, Annam dan Tonkin.[8] Pembahagian tersebut memberi kelebihan kepada Perancis dalam mengawal hal pentadbiran dan ekonomi setiap bahagian. Setiap bahagian akan diwakili oleh seorang residen. Sekaligus, ia dapat mengurangkan kos perbelanjaan pengurusan. Berdasarkan kepada pembahagian tersebut, Annam dan Tonkin diletakkan di bawah sistem residen dengan menjadikan Gabenor Jeneral yang berpusat di Hanoi sebagai kuasa tertinggi di Vietnam.

Walau bagaimanapun, Perancis masih mengekalkan raja dan golongan mandarin di Tonkin dan Annam berasaskan sistem dualisme. Melalui sistem ini, raja dan golongan mandarin akan melaksanakan segala urusan pentadbiran berdasarkan nasihat residen. Impaknya, kuasa raja dan golongan mandarin dihapuskan secara berperingkat-peringkat. Hal ini terbukti apabila kuasa pentadbiran wakil raja di Tonkin iaitu Kuai Luoc (Wizurai) dan Majlis Co-mat Vien di Annam telah diambil alih oleh kuasa residen.[9] Hal ini menyebabkan, segala keputusan yang dibuat oleh raja dan golongan mandarin perlu mendapat keizinan daripada residen.

Pengenalan sistem residen ini berjaya mengurangkan kuasa sistem tradisional. Buktinya, wujud perpecahan dalam kalangan golongan mandarin kepada dua. Dua golongan ini adalah mereka yang menyokong kepada Perancis dan anti-Perancis. Golongan mandarin yang menentang kolonial Perancis telah mewujudkan gerakan anti-Perancis sekaligus membina semangat nasionalisme di Vietnam. Namun begitu, semangat nasionalisme pada ketika itu lebih bersifat kedaerahan yang memberi manfaat kepada golongan pemerintah dan bukannya membabitkan soal kemerdekaan. Sebagai contoh, Parti Perlembagaan yang ditubuhkan oleh Bui Quang Chieu pada tahun 1917.[10] Ia lebih bertujuan mengembalikan kekuasaan politik dan ekonomi golongan elit dan pertengahan di Cochin China. Begitu juga dengan parti Viet Nam Quoc Dang Dang (VNQDD) yang ditubuhkan pada 1927 oleh Nguyen Thai Hoc yang berpusat di Hanoi.[11] Hal ini menyebabkan, parti-parti ini mengalami kegagalan dalam mewujudkan semangat nasionalisme Vietnam dalam kalangan masyarakat.

Semangat anti–Perancis secara menyeluruh telah dipelopori oleh Ho Chi Minh yang merupakan golongan mandarin kelas rendah.[12] Ketika perang dunia pertama pada tahun 1914-1918, Ho Chi Minh telah telah terdedah dengan political education[13] ketika berada di Perancis. Kesan pendedahan tersebut, pemikiran beliau telah dipengaruhi oleh aliran Lenin[14] dan bergiat aktif dalam arena politik di sana. Ho Chi Minh cuba mewujudkan semangat nasionalisme dengan menubuhkan Parti Thanh Nien di Canton pada tahun 1925.[15] Namun, parti ini gagal kerana mendapat tekanan daripada negara China. Kegagalan parti ini sebenarnya telah mempercepatkan penubuhan Parti Komunis Indochina pada 1930.[16] Parti Komunis Indochina cuba menarik seberapa ramai golongan buruh dan petani bagi menyokong penentangan mereka melawan Perancis. Walau bagaimanapun, parti ini terhenti sementara pada tahun 1936 disebabkan oleh penyusunan semula gerakan tersebut oleh Tran Van Giau.

Kegagalan parti-parti bersifat kedaerahan dan mengikut kelas masyarakat menyebabkan ideologi antarabangsa dikenali sebagai komunisme berkembang. Fahaman ini bukanlah dibawa oleh Perancis tetapi ia menular dalam kalangan penduduk berikutan kesedaran masyarakat yang ingin bersatu dari semua kelas penduduk. Pengaruh komunis yang berkembang di Eropah mempengaruhi pemikiran penduduk Vietnam yang dibawa ke sana semasa Perang Dunia Pertama oleh Perancis.[17] Kesedaran penduduk terutamanya yang berpendidikan mengembangkan ideologi ini lalu meresap dengan pantas ke dalam golongan massa. Persamaan kelas dan pembebasan dari kuasa asing menjadi agenda perjuangan komunis menjadikan ideologi ini mudah diterima.

Nguyen Au Quoc atau Ho Chi Minh berperanan menyebarkan pengaruh komunis melalui penulisan di dalam akhbar seperti L’Humaniti, La Vie Ouvriere dan Le Paria dan penubuhan Parti Pemuda Revolusioner atau Thanh Nien.[18] Beliau berperanan besar dalam mengembangkan pengaruh ini sehingga berjaya menyatukan penduduk Vietnam menentang Perancis berbanding gerakan penyatuan oleh nasionalis bukan komunis yang terdiri daripada golongan atasan dan pertengahan seperti Parti Constitionaliste (Parti Perlembagaan) dan VNQDD atau (Parti Nasionalis Vietnam).[19] Usaha menubuhkan Parti Komunis Indochina pada 1930 merupakan usaha ke arah menamatkan rejim kolonial Perancis dan menggantikannya dengan pemerintahan komunis.

Berdasarkan kekuatan prinsip kesamarataan yang diperjuangkan, pendukung aliran komunis tetap dengan prinsip mereka walaupun terpaksa mengharungi kesengsaraan menentang kuasa Barat. Beberapa siri penentangan dan peperangan demi memperjuangkan prinsip komunis dan pembebasan dari kuasa kolonial. Antaranya ialah Perang Indochina I (1949-1953) dan Perang Vietnam II (1960-1975).[20] Pengaruh komunis yang masuk ini merupakan kesan besar kepada Vietnam setelah Perancis menguasai negara tersebut. Fahaman ini diambil sebagai ideologi negara Vietnam dan kekal hingga ke hari ini. Kuasa penjajah menyuntik kesedaran orang Vietnam untuk bersatu dan ideologi komunis ini menjadi medium penyatuan berikutan prinsipnya yang mementingkan kebajikan rakyat.

Berdasarkan rentetan peristiwa dan pengamatan, dapat dinyatakan bahawa ideologi komunis dibawa ke Vietnam sebagai agen penyatuan semua golongan. Ia secara terus menerus membina kekuatan orang Vietnam dalam membebaskan negara mereka dari penjajah. Dalam tempoh jangka panjang, melalui ketegaran fahaman ini, ia berjaya menyaingi pengaruh lain di Vietnam Selatan hingga terbentuk Rebublik Vietnam Sosialis (SRV) pada Julai 1976 di samping mengusir kuasa kolonial Perancis dan kuasa Barat lain dari bumi Vietnam.[21] Ia lahir kesan kolonialisme dan bertindak sebagai agen pengusir kuasa kolonial melalui kebijaksanaan pemimpin dan semangat menentang dari rakyat.

3.0 Ekonomi

Penguasaan Perancis ke atas Vietnam pada tahun 1885 telah mengubah ekonomi bercorak tradisional kepada ekonomi komersial. Perkembangan ekonomi komersial di Vietnam telah menggalakkan aktiviti pertanian dilaksanakan secara besar-besaran. Permintaan tinggi pasaran dunia terhadap beras dan getah merancakkan lagi pembukaan beratus-ratus ladang getah dan aktiviti penanaman padi di Sungai Mekong.[22] Kesannya, Vietnam menjadi salah sebuah negara pengeksport utama beras. Perlombongan arang batu turut menjadi komoditi penting dalam ekonomi Vietnam. Tonkin merupakan kawasan utama pengeluaran arang batu di Vietnam.[23] Kegiatan perlombongan arang batu semakin berkembang apabila Perancis membawa masuk pemodal asing dari Perancis. Oleh itu, hampir 92 peratus aktiviti perlombongan arang batu di Vietnam telah dikuasai oleh syarikat Perancis.[24]

Perkembangan ekonomi komersial di Vietnam tidak banyak memberi manfaat kepada masyarakat bumiputera Vietnam. Hal ini demikian kerana, warga Perancis dan orang Cina telah menguasai ekonomi tersebut terutamanya dalam perniagaan beras.[25] Pada mulanya, dasar yang diperkenalkan oleh Perancis adalah bertujuan membantu ekonomi penduduk pribumi. Namun dasar-dasar ini sebenarnya tidak menggalakkan petani setempat mempertingkat produktiviti pertanian.[26] Sebaliknya, pihak Perancis mengambil kesempatan dengan mengaut keuntungan yang besar melalui pemilikan tanah oleh pemodal-pemodal asing Perancis dan Cina. Malahan, pemilik-pemilik tanah juga menerima keuntungan yang sama. Mereka membolot hasil tanaman padi tanpa memberi keperluan yang secukupnya kepada petani-petani yang miskin (ta-dien).[27] Golongan petani juga dikenakan cukai yang tinggi[28] menyebabkan golongan kelas ini semakin terbeban lantas wujudnya perasaan tidak puas hati dalam kalangan petani terhadap kolonial Perancis.

Malahan perkembangan ekonomi komersil ini secara tidak langsung membawa masuk buruh asing seramai 221,000 orang iaitu 86,000 orang untuk sektor industri dan komersial, 81,000 untuk perladangan getah dan 53,000 orang dalam sektor perlombongan.[29] Demi menjaga kepentingan buruh-buruh asing, undang-undang dan jabatan penyiasatan buruh telah ditubuhkan bagi untuk mengelakkan buruh dianiaya oleh majikan. Walau bagaimanapun, pelaksanaan peruntukan perburuhan ini tidak dijalankan secara berkesan. Hal ini membawa kepada kesengsaraan dan penindasan terhadap buruh terutamanya yang bekerja di ladang-ladang milik kapitalis Perancis.[30] Misalnya, mereka diberikan tugas yang berat tanpa diberi rehat dan makan. Akibat daripada penindasan tersebut, timbul perasaan tidak puas hati dalam kalangan pekerja terhadap pentadbiran kolonial Perancis.

Kesan ekonomi komesial turut mewujudkan infrastruktur yang lengkap di Vietnam seperti jalan kereta api, pelabuhan dan sistem perhubungan yang lebih baik. Namun, kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh kolonial lebih berfungsi sebagai medium untuk mengaut keuntungan hasil bumi negara tersebut. Akibatnya, penduduk pribumi semakin terpinggir dan tertindas disebabkan dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Perancis di Vietnam. Hal ini telah melahirkan bibit-bibit penentangan dalam kalangan masyarakat bawahan. Situasi dapat dibuktikan apabila golongan buruh dan petani mula menerima ideologi komunis kerana kesamarataan yang diperjuangkan kerana penindasan oleh kolonial Perancis. Ideologi komunis menjadi pencetus kepada penyatuan golongan bawahan yang terdiri daripada para petani dan buruh bersama-sama dengan penduduk Vietnam dari kelas atasan dan pertengahan menentang penjajah.

4.0 Sosial

Agama Kristian telah bertapak di Vietnam sejak abad ke-17 lagi. Perkembangan penyebaran agama Kristian oleh mubaligh-mubaligh Kristian dalam kalangan masyarakat Vietnam menyebabkan golongan pemerintah Vietnam terutamanya Maharaja Tu Duc cuba menghapuskannya. Langkah-langkah kekerasan seperti pembunuhan paderi Jen Louis Bronnard dan Bishop Diaz[31] adalah salah satu alasan kolonial Perancis menjajah Vietnam secara langsung pada tahun 1885.

Semasa penjajahan Perancis di Vietnam, agama Kristian dijadikan medium untuk mempengaruhi penduduk yang tidak berpuas hati terhadap pemerintahan kolonial. Dengan itu, Perancis menubuhkan sekolah-sekolah Khatolik dalam melahirkan masyarakat Vietnam yang taat kepada pemerintah. Malah, pelajar-pelajar lepasan sekolah ini berpeluang menjawat jawatan dalam pentadbiran kerajaan di peringkat rendah.[32] Kebanyakan pelajar di sekolah tersebut berkebolehan dalam berbahasa Perancis dan beragama Kristian. Tindakan Perancis mengutamakan pelajar-pelajar dari sekolah aliran Khatolik dalam pentadbiran kolonial, menyebabkan timbul semangat penentangan terhadap Perancis dalam kalangan penduduk Vietnam. Antara pemimpin awal yang menentang kolonial Perancis di Vietnam ialah Phan Chu Trinh dan Phan Boi Chau sekitar tahun 1890-an dan 1900-an.[33] Pemimpin ini cuba untuk mendapatkan hak sama rata golongan elit dan pertengahan masyarakat Vietnam dalam pentadbiran Perancis.

Kesan jangka masa panjang pula dilihat apabila pelajar Vietnam yang beragama Khatolik mula mentadbir negara Vietnam selepas kemerdekaan. Hal ini dibuktikan dengan pemilihan Presiden Vietnam Selatan iaitu Diem (berpendidikan Perancis dan beragama Khatolik). Ketika pemerintahan Presiden Diem, beliau telah mengamalkan sistem kroni seagama. Buktinya, dua juta penganut ajaran Khatolik di Saigon ditempatkan di bahagian-bahagian penting dalam kerajaannya.[34] Perkara ini melahirkan perasaan tidak puas hati dan mencetus bibit-bibit penentangan dalam kalangan masyarakat Vietnam yang majoritinya beragama Buddha. Impak daripada ketidakpuasan hati rakyat yang beragama Buddha, Amerika Syarikat telah mengambil kesempatan untuk menjatuhkan kepimpinan Diem selanjutnya cuba untuk mendapat Vietnam demi kepentingan negara tersebut.

Selain itu, kedatangan Perancis turut mengubah sistem pendidikan masyarakat Vietnam. Sebelum kedatangan penjajah, pendidikan Vietnam dipengaruhi sistem pendidikan negara China. Kebanyakan rakyat Vietnam yang layak mendapat pendidikan ala China ini ialah mereka yang berkedudukan dan mempunyai masa terluang seperti Phan Tian Gian.[35] Semasa penjajahan Perancis, sistem pendidikan yang diperkenalkan dianggap lebih moden dan dapat memberi peluang kepada semua rakyat Vietnam. Sistem pendidikan kolonial bertujuan untuk melahirkan penuntut yang berkebolehan membangunkan ekonomi dan pentadbiran kolonial. Mereka didedahkan kepada quo-ngu[36], bahasa Perancis, ilmu kira-kira, geografi, sejarah dan geometri.[37] Kesannya lahirlah rakyat Vietnam yang berpendidikan Barat dan boleh berbahasa Perancis.

Pendidikan Perancis membawa perubahan terhadap sistem tulisan dan bahasa di Vietnam. Bahasa Han dan tulisan Cina yang digunakan sebelum penjajahan Perancis dihapuskan dan digantikan dengan bahasa Perancis dan tulisan Latin. Sungguhpun penggunaanya meluas dalam penulisan buku-buku, jurnal dan surat khabar tetapi penerimaannya adalah kurang kerana kesukaran bahasa Perancis tersebut. Malah untuk bekerja dalam bidang kedoktoran, kejuruteraan mahupun dalam pentadbiran perlu mempunyai kemahiran berbahasa Perancis. Jadi, disebabkan kepentingan bahasa Perancis, pemerintah kolonial menggalakkan rakyat Vietnam bertutur menggunakan Bahasa Perancis dalam kehidupan seharian.[38]

Chasseloup-Laubamen merupakan antara sekolah aliran Perancis yang terkenal di Vietnam semasa zaman kolonial. Setiap tahun seramai 100 pelajar memasuki sekolah tersebut. Pelajar yang lulus dari sekolah ini layak memasuki perkhidmatan di kolonial Perancis. Sungguhpun begitu, pemerintah kolonial mengutamakan rakyat Perancis dan golongan yang menyokongnya sahaja. Buktinya, jawatan-jawatan pentadbiran kolonial dimonopoli oleh hampir 250 orang pegawai Perancis.[39] Keadaan ini menyebabkan golongan cendekiawan bangkit menentang kolonial Perancis kerana masyarakat Vietnam berpendidikan Perancis sukar mendapatkan peluang pekerjaan walaupun boleh bertutur di dalam bahasa Perancis. Sedangkan penduduk Vietnam yang mempunyai diploma sekolah tinggi ialah seramai 305 orang yang dan 4,146 orang mempunyai sijil diketepikan peluang mereka. Keadaan ini secara tidak langsung membangkitkan semangat nasionalisme rakyat Vietnam yang tidak puas hati dengan pendidikan Perancis kerana hak mereka dinafikan oleh pentadbir.

Di samping itu, dianggarkan 45,000 rakyat Vietnam telah menerima pendidikan Perancis sahaja dari peringkat rendah sehingga peringkat diploma.[40] Sungguhpun begitu, pendidikan Perancis ini secara tidak langsung mewujudkan golongan cendekiawan yang boleh menulis dan berbahasa Perancis serta dapat mengetahui perkembangan negara-negara luar contohnya, Phan Boi Chau dan Phan Chau Trinh.[41] Selain itu, Nguyen An Ninh yang terdedah dengan revolusi-revolusi yang berlaku di Perancis telah menulis akhbar berbahasa Vietnam atau Perancis seperti La Cloche Felee bagi membangkitkan semangat nasionalisme rakyat Vietnam.[42] Golongan cendekiawan ini mendapati pendidikan Perancis sebenarnya diwujudkan bukanlah untuk melahirkan masyarakat Vietnam yang berpendidikan tetapi sebaliknya untuk memenuhi kepentingan Perancis terutama sekali dalam mengendalikan pentadbiran mereka. Keadaan ini telah membangkitkan semangat nasionalisme untuk menentang Perancis di Vietnam.

5.0 Kesimpulan

Kolonialisme Perancis ke atas Vietnam telah berlangsung hampir satu abad lamanya. Kesan kolonialisme Perancis telah mengubah aspek politik, ekonomi dan sosial penduduk masyarakat Vietnam. Antara perubahan dan pembaharuan yang dilakukan oleh Perancis seperti penghapusan kuasa maharaja dan golongan mandarin secara berperingkat. Ekonomi komersial dan pendidikan ala Perancis turut diperkenalkan. Kesan daripada kolonialisme telah timbul semangat nasionalisme dalam kalangan masyarakat bumiputera Vietnam. Semangat nasionalisme ini dapat dibuktikan dengan penubuhan persatuan-persatuan mahupun parti-parti politik yang cuba mempertahankan negara Vietnam. Namun pada akhirnya, Parti Komunis Vietnam telah berjaya mewujudkan semangat cinta akan negara bersandarkan kepada satu ideologi yang sama dikenali sebagai komunis. Parti inilah yang sebenarnya berjuang untuk membentuk negara Vietnam (Vietnam Utara dan Vietnam Selatan) merdeka.



[1] Cheah Boon Kheng dan Abu Talib Ahmad. (1990). Kolonialisme di Malaysia dan Negara-negara Lain. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn. Bhd. Hlm. 180.

[2] Peter N. Stearns. (2006). Gender in World History. London: Routledge Tylor & Francis Group. Hlm. 1

[3] David P. Chandler & David Joel Steinberg. (1987). In Search of Southeast Asia: A Modern History. Amerika Syarikat: University of Hawaii Press. Hlm. 79-80.

[4] Ruhanas Harun. (1980). Nasionalisme Vietnam 1900-1945. Jebat. Bil 10. Hlm. 215.

[5] Neil L. Jamieson. (1995). Understanding Vietnam. London: University of California. Hlm. 64.

[6] Ibid. Hlm. 57-58.

[7] Ibid.

[8] M.C.Ricklefs et al. (2010). A New History of Southeast Asia. New York: Palgrave Macmillan. Hlm. 184.

[9] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 80.

[10] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Hlm. 144.

[11] Ibid. Hlm. 145.

[12] Ibid. Hlm. 149.

[13] Jonathan Leaf. (2009). The Politically Incorrect Guide to The Sixties. Washington: Regnery Publishing. Inc. Hlm. 176.

[14] David L. Anderson. (1946). The Columbia History of The Vietnam War. United State: Columbia University Press. Hlm. 18.

[15] Phillippe Devillers. (1988). Sejarah Indo-China Moden: Perkembangan Sosiopolitik Sehingga Abad Ke-20. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 245.

[16] Ruhanas Harun. (1980). Nasionalisme Vietnam 1900-1945. Jebat. Bil 10. Hlm. 222.

[17] Ruhanas Harun. (1980). Nasionalisme Vietnam 1900-1945. Jebat. Bil 10. Hlm. 219.

[18] Ibid.

[19] Van Dao Hoang. Terjemahan Khue Huynh. (2008). A Contemporary History of A National Struggle: 1927-1954. Pennsylvania: Rosdog Book. Hlm. 7-8.

[20] Geoge Donelson Moss. (1998). Vietnam an American Ordeal (3rd ed.). New Jersey: Prentice Hall. Hlm. 167-263. Lihat juga Mari Oslen. (2006). Soviet-Vietnam Relations and The Role of China, 1949-64: Changing Alliances, Cass Series: Cold War History. New York: Routledge Taylor & Francis Group. Hlm. 13-26.

[21] Clive J. Christie. (1996). A Modern History of Southeast Asia. London: Tauris Academic Studies I.B. Tauris Publishers. Hlm. 22-23.

[22] Georgh Donelson Moss. (2005). Vietnam An America Ordeal (3th ed.). New Jersey: Saddle River. Hlm. 12.

[23] Georgh Donelson Moss. (2005). Vietnam An America Ordeal (5th ed.). New Jersey: Saddle River. Hlm. 12.

[24] Ibid.

[25] Ibid.

[26] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asis Tenggara. Hlm. 101.

[27] Ibid. Hlm. 236.

[28] Joseph Buttingar. (1967). From Colonialism to The Vietminh. London: Pall Mall Press. Hlm. 123.

[29] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara . Hlm. 143.

[30] Ibid. Hlm. 103.

[31] Oscar Chapuis. (1995). A History of Vietnam: From Hong Bang to Tu Duc. United State: Greenwood Press. Hlm. 195.

[32] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Hlm. 78.

[33] Ibid. Hlm. 86.

[34] Rohani Hj. Abdul Ghani. (1994). Pencapaian Malaysia dan Vietnam Selatan dalam Menentang Ancaman Komunis, 1948-1975: Satu Perbandingan. Jebat. Bil 22. Hlm. 80.

[35] Phan Than Gian berasal daripada keluarga seorang pegawai rendah dari provinsi Vinh Long dan beliau merupakan orang pertama dianugerahkan tien si (kedoktoran). Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Hlm. 40-42.

[36]Bahasa quoc-ngu iaitu bahasa Vietnam yang ditulis dalam huruf Latin. Phillippe Devillers. (1988). Sejarah Indo-China Moden: Perkembangan Sosiopolitik Sehingga Abad Ke-20. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 215.

[37]Ibid. Hlm. 84.

[38] Mark Atwook Lawrence & Fredrik Logevall. (2007). The First Vietnam War: Colonial Conflict and Cold War Crisis. London: Harvard University Press. Hlm. 271.

[39] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Hlm. 144.

[40] Abu Talib Ahmad. (1991). Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Hlm. 143.

[41] Phillippe Devillers. (1988). Sejarah Indo-China Moden: Perkembangan Sosiopolitik Sehingga Abad Ke-20. Hlm. 240-245.

[42] Ruhanas Harun. (1980). Nasionalisme Vietnam 1900-1945. Hlm. 218.

Indonesia dan Sukarno

1.0 Pengenalan

Sukarno telah dilahirkan pada 6 Jun 1901, Bapanya bernama Raden Sukemi Sosrodihardjo yang mengajar di Surabaya Jawa. Ibunya berasal dari Bali.[1] Beliau pernah bersekolah di Hoogere Burger School (HBS) di Surabaya dan pada ketika itu beliau sentiasa bertemu dengan pemimpin-pemimpin Islam dan yang kemudiannya bergabung dengan organisasi Pemuda Jawa.[2] Beliau merupakan salah seorang presiden yang pernah mentadbir kerajaan Indonesia. Sepanjang Sokarno menjadi presiden di Indonesia beliau telah mewujudkan pelbagai dasar pembaharuan yang telah membawa kepada kejayaan dan kelemahan dalam pentadbiran beliau. Sepanjang beliau menjadi presiden terdapat beberapa kejayaan yang boleh dinilai iaitu dengan memerhatikan usaha beliau bagi mendapatkan kemerdekaan Indonesia dan bagi mengukuhkan negara Indonesia yang baru memperolehi kemerdekaan, Presiden Sukarno telah memperkenalkan pula Prinsip Pancasila. Selain itu terdapat juga kelemahan dalam pentadbiran Sukarno iaitu dalam aspek Demokrasi Terpimpin. Oleh itu , penulis akan mengkaji kejayaan dan kelemahan sepanjang pemerintahan Presiden Sukarno di Indonesia di dalam aspek usahanya menuntut kemerdekaan daripada pihak penjajah , Prinsip Pancasila yang diperkenalkan serta penulis juga akan menghujahkan kelemahan pemerintahan Sokarno dalam mentadbir Indonesia melalui pengenalan Demokrasi Terpimpin di Republik Indonesia.

2.0 Kejayaan Presiden Sukarno

2.1 Sukarno Sebagai Bapa Kemerdekaan Indonesia

Kemerdekaan yang diperoleh oleh Indonesia daripada pihak kolonial Jepun pada tanggal 17 Ogos 1945[3] memperlihatkan kegigihan dan ketokohan yang dibawa oleh pemimpin Parti Nasionalis Indonesia (PNI) dibawah pimpinan Sukarno telah memberikan satu kejayaan apabila mampu menamatkan penjajahan di Indonesia. Secara tidak lansung telah membawa kepada kemerdekaan Indonesia. Sukarno dilihat sebagai tokoh pejuang kemerdekaan yang sangat disanjungi oleh rakyat-rakyat di Indonesia. Kemerdekaan Indonesia yang diperoleh itu secara tidak lansung telah menaikkan nama Sukarno apabila beliau telah dilantik sebagai presiden pertama Indonesia bermula tahun 1946 sehingga 1967.[4]

Perjuangan Sukarno dapat dilihat apabila beliau mula menceburkan diri dalam arena politik pada usia 18 tahun dengan menjadi anggota kepada Parti Sarekat Islam.[5] Pemikiran yang dibawa oleh Sukarno adalah menekankan konsep nasionalisme, Maxisme dan Islam dan menolak kepada komunis ataupun Islam semata-mata. Sebaliknya, konsep nasionalisme, Marxisme dan Islam telah dijadikan sebagai ideologi oleh Sukarno. Sukarno berpendapat bahawa usaha untuk mencapai kemerdekaan adalah melalui perpaduan.[6] Oleh hal yang demikian, Sukarno telah menggabungkan ketiga-tiga elemen tersebut dalam menjalankan usahanya untuk mendapatkan kemerdekaan Indonesia. Secara tidak lansung, dapat dilihat usaha-usaha yang dilakukan oleh Sukarno sejak sebelum kedatangan Jepun di Indonesia lagi iaitu semasa penjajahan Belanda di Indonesia.

Presiden Sukarno yang mendapat gelaran sebagai ‘Bapa Kemerdekaan Indonesia’ itu sememangnya tokoh yang disanjung oleh rakyat Indonesia apabila Sukarno merupakan tokoh yang banyak menyumbang usaha dan tenaga untuk mendapat kemerdekaan bagi negara Indonesia. Usaha – usaha yang dilakukan oleh Sukarno untuk mendapatkan kemerdekaan negara Indonesia dapat dibuktikan apabila beliau menubuhkan Parti Nasionalis Indonesia (PNI) pada tahun 1927 yang dahulunya dikenali sebagai Penserikatan Nasional Indonesia. Sukarno bersama-sama dengan Mr. Iskaq Tjokrohadisurjo, Mr. Budiarto, Mr. Sunario, Mr. Sartono bekerjasama menubuhkan parti itu.[7] Di samping itu, penubuhan PNI adalah sebagai salah satu cita-cita Sukarno itu sendiri yang menginginkan sebuah parti yang berbentuk kebangsaan untuk menyatukan rakyat Indonesia membentuk nasionalisma bagi mencapai kemerdekaan.

Penubuhan PNI bermatlamatkan untuk mencapai kemerdekaan Indonesia disamping ingin menyuntik semangat kebangsaan dan patriotisme serta kesedaran rakyat untuk menyingkirkan penjajahan Belanda.[8] Berdasarkan matlamat penubuhan PNI ini dapat dilihat bahawa Sukarno begitu bersungguh-sungguh dalam mendapatkan kemerdekaan negara Indonesia daripada pihak Belanda bersama-sama dengan pemimpin lain seperti Mohamad Hatta. Selain itu, Sukarno begitu giat mengembangkan usahanya dengan melaksanakan program perjuangan PNI untuk menarik minat rakyat Indonesia terhadap PNI.

Dalam usaha untuk memperjuangkan matlamat PNI juga, Sukarno telah memainkan peranan yang sangat penting. Hal ini dapat dibuktikan apabila Sukarno merupakan pemimpin yang sangat giat membela kaum marhaen yang juga dikenali sebagai golongan rakyat kelas bawahan sehingga diberi gelaran sebagai ‘Bapa Kaum Marhaen’ dalam kalangan rakyat Indonesia.[9] Selain itu juga, usaha yang dilakukan oleh Sukarno adalah dengan berpidato pada setiap perjumpaan umum PNI dan mengajar ahli-ahli PNI.[10] Perjuangan Sukarno dan rakan-rakannya jelas menggambarkan kesungguhan yang tidak pudar dalam meraih sokongan rakyat terhadap perjuangan PNI yang bermatlamatkan mendapatkan kemerdekaan bagi negara Indonesia.

Selain itu juga, usaha yang membawa kejayaan Sukarno bagi mendapatkan kemerdekaan Indonesia dapat dibuktikan lagi melalui usaha Sukarno dan ahli-ahli PNI yang lain dengan menerbitkan Majalah Parti bernama Suluh Indonesia Muda pada tahun 1928.[11] Hal ini dapat dilihat bahawa Sukarno dan ahli-ahli PNI telah menggunakan kekuataan melalui mata pena untuk meraih sokongan daripada rakyat. Usaha-usaha yang dilakukan oleh Sukarno dan ahli PNI telah menjadi perhatian dan intipan oleh pemerintah Belanda memandangkan Sukarno telah berjaya mempengaruhi masyarakat di Indonesia melalui matlamat PNI yang memperjuangkan kemerdekaan Indonesia.

Dalam usaha menuntut kemerdekaan bagi negara Indonesia, usaha dan sumbangan yang dimainkan oleh Sukarno adalah dengan menjalankan dasar berbaik-baik dengan negara Jepun yang bertujuan untuk mendapatkan kemerdekaan daripada kerajaan Jepun sekaligus membebaskan negara Indonesia daripada belenggu penjajahan.[12] Negara Indonesia yang merupakan salah sebuah negara yang menerima kemasukan pengaruh Jepun disebabkan telah berlakunya dasar imperialisme Jepun ke seluruh rantau Asia Tenggara yang memperjuangkan konsep ‘Kawasan Kemakmuran Bersama Asia Timur Raya’.[13]

Pendudukan Jepun di Indonesia selama tiga setengah tahun itu merupakan salah satu tempoh masa yang sangat penting dalam sejarah Indonesia. Hal ini disebabkan sebelum kedatangan Jepun, tidak terdapat tentangan yang serius terhadap penjajahan Belanda di Indonesia. Namun, selepas kekalahan Jepun telah muncul perubahan luar biasa yang mungkin berlakunya Revolusi Indonesia. Semasa pendudukan Jepun di Indonesia, Sukarno dan rakan-rakannya yang lain telah melibatkan diri di dalam organisasi politik yang ditubuhkan oleh pihak Jepun. Keadaan ini menggambarkan bahawa wujudnya satu hubungan yang baik di antara pihak Jepun dengan pihak Indonesia. Organisasi yang muncul di Jawa itu dikenali sebagai Putera malahan organisasi tersebut berada di bawah penguasaan pihak Jepun. Walaubagaimana pun, Sukarno, Mohamad Hatta, Ki Hadjar Dewantara dan Kyai Haji Mas Mansur telah diangkat sebagai ketua untuk mentadbir organisasi tersebut.[14]

Selain itu, hubungan yang baik wujud di antara pihak Jepun dengan negara Indonesia apabila jumlah orang yang menjadi penasihat pihak Jepun semakin ramai. Hal ini dapat dibuktikan apabila sebuah Dewan Penasihat Pusat yang ditubuhkan di Jakarta telah diketuai oleh Sukarno itu sendiri. Hal ini menunjukkan bahawa, wujudnya satu hubungan yang baik antara pihak Jepun dengan negara Indonesia semasa pendudukan Jepun di Indonesia. Secara kesimpulannya, dalam mencapai proses kemerdekaan terdapat berbagai usaha yang telah dilakukan oleh Sukarno dan ahli-ahli PNI dalam memperjuangkan matlamat PNI itu sendiri yang menginginkan kemerdekaan menjadi hak milik Indonesia. Sesungguhnya, usaha Sukarno ini dilihat sebagai satu kejayaan semasa era pemerintahannya yang telah berjaya mengekalkan kemerdekaan negara Indonesia sehingga ke hari ini.

2.2 Latar belakang Pancasila

Kelahiran Pancasila adalah hasil daripada perjalanan sejarah Indonesia yang panjang kerana dijajah oleh bangsa-bangsa kolonialisme seperti Belanda dan Jepun. Natijah daripada penjajahan oleh kuasa-kuasa luar ini telah menimbulkan kebencian dan kesengsaraan dalam kalangan rakyat Indonesia sehingga perasaan nasionalisme untuk membebaskan negara Indonesia daripada terus dijajah semakin berkobar-kobar. Buktinya usaha-usaha untuk membebaskan Indonesia dilakukan oleh Sukarno dan akhirnya Jepun menwujudkan suatu badan yang dikenali sebagai Badan Penyelidik Usaha-usaha Persiapan Kemerdekaan Indonesia pada 1 Jun 1945 bertujuan untuk mempersiapkan Indonesia ke arah kemerdekaan.[15] Tertubuhnya pertubuhan ini telah memberi peluang kepada Sukarno untuk menghujahkan pidatonya tentang Pancasila.[16] Di dalam pidatonya itu , beliau telah menegaskan bahawa pentingnya Pancasila untuk diterapkan dalam kalangan semua rakyat Indonesia untuk menwujudkan perasaan cinta akan negara , untuk melambangkan identiti bangsa Indonesia dan Pancasila dijadikan sebagai alat untuk menyatupadukan rakyat Indonesia yang terdiri daripada pelbagai suku kaum , etnik dan aliran pemikiran. Akhirnya Pancasila berjaya dijadikan sebagai dasar negara secara rasminya setelah Indonesia dimerdekakan oleh Jepun. Untuk pengetahuan juga, Pancasila diperkenalkan adalah untuk mengukuhkan republik Indonesia sebagai sebuah negara yang baru mengecapi kemerdekaan. Pancasila menekankan lima prinsip iaitu Ketuhanan yang Maha Esa, Demokrasi, Humanisme (kemanusiaan), Keadilan sosial dan Nationalisme.[17] Berbalik kepada persoalan mengenai Pancasila sama berjaya atau tidak, penulis berpendirian teguh dengan mengatakan bahawa Pancasila yang diperkenalkan oleh Presiden Sukarno adalah berjaya berdasarkan hujahan dan bukti-bukti yang dikemukakan oleh penulis seperti membangkitkan semangat nasionalisme, penerimaan oleh rakyat Indonesia dan Pancasila dijadikan sebagai ideologi negara.

2.3 Membangkitkan Semangat Nasionalisme

Kejayaan yang dilakukan semasa Indonesia di bawah pemerintahan Presiden Sukarno dapat dianalisis menerusi prinsip Pancasila yang diperkenalkan. Bukti yang menunjukkan bahawa Prinsip Pancasila oleh Sukarno berjaya, dapat dibuktikan menerusi kebangitan nasionalisme dalam kalangan rakyat Indonesia. Mengapa penulis mengatakan bahawa Pancasila berjaya membangkitkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat Indonesia? Persoalan ini dibuktikan dengan melihat sendiri keadaan rakyat Indonesia yang telah mengalami zaman penjajahan yang telah lama sehingga menyebabkan rakyat Indonesia seolah-olah sudah kehilangan semangat dan jiwa nasionalnya sehingga ada dalam kalangan mereka sudah sebati dengan cara penjajah yang pernah menjajah negara mereka. Oleh itu penting bagi Presiden Sukarno mencari jalan penyelesaian bagi menwujudkan kembali semangat cinta akan negara Indonesia dan memperkenalkan Prinsip Pancasila yang merupakan suatu langkah yang terbaik untuk menyatupadukan rakyat Indonesia dengan menwujudkan perasaan sayang dan cinta akan negara Indonesia.

Kebangkitan semangat nasionalisme dalam kalangan penduduk di Indonesia dapat diterapkan menerusi pendekatan prinsip Pancasila iaitu nasionalisme. Prinsip nasionalisme ini mengajak rakyat Indonesia untuk bersatu membentuk suatu bangsa Indonesia.[18] Hal ini bermakna bahawa Pancasila yang diperkenalkan oleh Sukarno adalah ingin menwujudkan semangat nasionalisme dalam kalangan semua penduduk Indonesia yang mewakili keseluruhan geopolitik yang telah dianugerahkan oleh Allah S.W.T.[19] Sebagai contoh dahulunya setiap daerah kecil di Indonesia mempunyai semangat nasionalisme yang tersendiri dan keadaan ini berubah apabila Prinsip Pancasila yang diperkenalkan akhirnya menjadikan seluruh kawasan , daerah-daerah dan Kepulauan Indonesia bersatu membentuk negara bangsa Indonesia. Semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat Indonesia diperkukuhkan lagi menerusi aspek Bahasa Negara iaitu Bahasa Indonesia. Tidak dinafikan salah satu ciri untuk menyatupadukan sesuatu bangsa adalah menerusi bahasa yang dipertuturkan. Begitu juga di Indonesia sehingga pada hari ini mereka mempertuturkan bahasa Indonesia.[20]

Salah satu faktor yang penting untuk membuktikan Pancasila membangkitkan semangat nasionalisme adalah melalui penerapan di dalam bidang pendidikan. Presiden Sukarno menjadikan pendidikan sebagai saluran utama bagi memastikan Pancasila itu berjaya diamalkan oleh rakyat republik Indonesia apabila Program Pendidikan Pancasila diperkenalkan pada peringkat persekolahan.[21] Tujuan program ini diwujudkan adalah untuk menjadikan Pancasila itu sesuatu pegangan yang kuat, utuh dan bertahan sebagai satu ideologi negara.[22] Pendidikan Pancasila pada peringkat sekolah juga merupakan kurikulum pendidikan yang bertanggungjawab untuk mengembangkan martabat manusia dan kehidupan bangsa Indonesia bagi menuju cita-cita nasionalisme. Seterusnya bukti Pancasila berjaya diterapkan di dalam pendidikan dapat dilihat apabila nilai-nilai moral dan norma Pancasila diterapkan dan ditanam dalam kalangan pelajar-pelajar yang dianggap sebagai generasi penerus bagi bangsa Indonesia.[23] Selain itu juga, penerapan pancasila di dalam bidang pendidikan dilakukan dengan harapan untuk melahirkan pelajar-pelajar yang bertakwa dan beriman kepada Tuhan yang Maha Esa selaras dengan merujuk prinsip yang pertama, berbudi perkerti luhur, memiliki pengetahuan, berketerampilan, memiliki sahsiah dalam aspek rohani, jasmani serta memiliki rasa tanggungjawab kepada masyarakat dan negara.

Sekadar mengambil contoh sekiranya di Malaysia program pendidikan untuk menerapkan nilai setia dan cinta akan negara diterapkan melalui kurikulum pendidikan seperti Sejarah , Penghayatan Rukun Negara dan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan tetapi di Indonesia untuk melahirkan warganegara yang memahani dan berjiwa Pancasila Pendidikan Kewarganegaraan diperkenalkan ( PKN).[24] Analisis yang dapat dilakukan oleh penulis ialah apabila Pancasila berjaya diterapkan dalam kalangan pelajar-pelajar di sekolah, secara tidak langsung pelajar-pelajar ini akan melaksanakan dan mematuhi prinsip-prinsip Pancasila dengan baik dan yakin, memahami tugas dan peranan sebagai seorang warganegara dan perkara yang penting sekali, pelajar-pelajar ini lah yang akan meneruskan pembangunan yang dirancang oleh pemerintah Republik Indonesia dalam usaha untuk menwujudkan bangsa Indonesia yang bersatu. Kesimpulan yang dapat dinyatakan di sini ialah apabila penerapan Pendidikan Pancasila diterapkan dalam kalangan pelajar, diharapkan suatu hari nanti mereka akan meneruskan kelangsungan dan perkembangan bangsa Indonesia yang mempunyai keperibadian berkonsepkan Pancasila dengan mematuhi lima Prinsip Pancasila.

2.4 Penerimaan Pancasila oleh Bangsa Indonesia

Selain itu juga , Prinsip Pancasila adalah berjaya dapat dibuktikan dengan penerimaan masyarakat Indonesia terhadap konsep Pancasila. Rakyat Indonesia mudah menerima prinsip-prinsip Pancasila kerana prinsip-prinsip yang diperkenalkan sememangnya mendukung nilai-nilai kerohanian yang menjadi asas kepada kehidupan bangsa Indonesia itu sendiri. [25]Selain itu juga, Falsafah Pancasila mudah diterima dengan melihat sendiri nilai-nilai yang menjadi pegangan rakyat Indonesia sejak zaman nenek moyang lagi yang tidak pernah luntur misalnya dahulu nilai seperti mengamalkan gotong-royong, nilai persatuan , kemanusiaan sudah tertanam dalam kalangan bangsa Indonesia.[26] Bukan itu sahaja malahan bangsa Indonesia dahulunya mempunyai sifat-sifat yang unik dalam pergaulan dan hubungannya dengan bangsa lain serta bangsa Indonesia juga terkenal dengan sifat-sifat toleransi, ramah-tamah, tolong-menolong sehingga digelar Orang Asing bahawa bangsa Indonesia ialah “A smiling nation’’ .[27] Penerimaan rakyat Indonesia terhadap Pancasila begitu mudah kerana mereka menganggap bahawa Pancasila adalah penjelmaan daripada keperibadian bangsa Indonesia sejak dari dahalu lagi.[28]

Selain itu untuk memperkenalkan sesuatu bentuk pemikiran yang baru kepada rakyat bukanlah perkara mudah buktinya Presiden Sukarno tidak terus memperkenalkan Prinsip Pancasila ini kepada rakyat Indonesia malahan beliau sendiri mengkaji terlebih dahulu nilai-nilai kehidupan yang selama ini menjadi tradisi dalam kalangan penduduk Republik Indonesia.[29] Tegasnya di sini Pancasila dikatakan berjaya kerana medapat sokongan dan Prisip Pancasila yang diperkenalkan diterima oleh bangsa Indonesia sendiri dan kesan jangka panjang dapat juga dilihat apabila Pancasila masih relevan untuk ditaati sehingga pada hari ini.

2.5 Pancasila dijadikan sebagai Ideologi Negara

Analisis penulis mengenai kejayaan Pancasila dapat dinilai setelah Indonesia menerima proklamasi ( Pengistiharaan) kemerdekaan pada 17 Ogos 1945,[30] Presiden Sukarno mempunyai agenda untuk menjadikan Falsafah Pancasila sebagai salah satu Ideologi negara yang harus dipegang dan diamalkan oleh semua bangsa Indonesia.[31] Ideologi berasal daripada kata idea yang merujuk konsep pemikiran atau gagasan.[32] Dalam erti kata yang lain Prinsip Pancasila yang diperkenalkan adalah untuk memberi arah dan tujuan yang ingin dicapai untuk menwujudkan semangat nasionalisme atau satu bangsa dan satu negara dalam kalangan rakyat Indonesia.[33]

Rancangan Sukarno untuk menjadikan Pancasila sebagai suatu Ideologi Negara republik Indonesia dapat dibuktikan menerusi pelantikan beliau sebagai Presiden Indonesia. Sebagai sebuah negara yang baru merdeka Indonesia memerlukan suatu ideologi untuk dijadikan sebagai pegangan dan panduan dalam menentukan corak hidup bangsa Indonesia. Tanpa memiliki panduan hidup bagaimana negara bangsa Indonesia akan dapat dibentuk? Oleh itu, apabila Presiden Sukarno memperkenalkan Prinsip Pancasila, penulis menganggap kewujudan ini adalah tepat pada masanya kerana pada saat itu, rakyat Indonesia masih mencari-cari identiti, panduan dan pegangan ideologi untuk mereka pegangi dan mengambarkan identiti mereka sebagai bangsa Indonesia.

Selain itu juga, pada pandangan penulis Pancasila merupakan suatu ideologi yang tepat untuk dipegang oleh bangsa Indonesia yang berlainan kaum, etnik, agama dan budaya. Dengan mengamalkan Prinsip Pancasila sebagai pegangan hidup mereka , rakyat Indonesia dapat bersatu. Kejayaan Pancasila dapat dilihat kesannya sehingga sekarang apabila rakyat Indonesia masih berpegang kepada Pancasila walaupun ada sesetengah pihak yang cuba untuk mengubah ideologi Pancasila dengan ideologi yang lain namun usaha itu menemui kegagalan kerana rakyat Indonesia sudah menerima pancasila sebagai panduan hidup mereka.

3.0 KELEMAHAN PRESIDEN SUKARNO

Sebagai seorang pemimpin nasionalis, Sukarno juga tidak terkecuali dari melakukan kesilapan. Pelbagai usaha dilakukan oleh Sukarno adalah demi membangunkan negara Indonesia sebagai sebuah negara yang membangun seperti negera-negara yang sedang membangun pada ketika itu. Namun, usaha-usaha yang dilakukan ternyata tidak mencapai matlamat yang ingin dicapai. Semua ini adalah demi memenuhi ambisi (cita-cita) beliau untuk menjadi seorang pemimpin yang berkuasa di Indonesia. Dalam tempoh tahun 1957 hingga 1966, memperlihatkan kepimpinan Sukarno dalam memerintah dan mentadbir Indonesia menjadi goyah. Kelemahan Sukarno dapat dilihat apabila beliau sendiri telah mengisytiharkan Dikri Presiden yang membolehkan beliau menjadi Presiden Republik Indonesia untuk seumur hidup. Selain itu, Sukarno turut mengubah sistem politik dari demokrasi berparlimen kepada demokrasi terpimpin bagi mengukuhkan kuasa beliau sebagai presiden. Usaha radikal Sukarno dapat dilihat apabila beliau mengisytiharkan Kofrontasi Malaysia pada tahun 1963. Walaubagaimana pun, usaha ini gagal mencapai matlamatnya. Akhir sekali, usaha Sukarno untuk menstabilkan ekonomi Indonesia yang berada dalam keadaan parah pada ketika itu melalui Ekonomi Terpimpin turut mengalami kegagalan.

3.1 Dikri Presiden 1959

Tindakan Sukarno dengan mengisytiharkan Dikri Presiden pada 5 Julai 1959 yang memperlihatkan segala kuasa berpusatkan pada presiden. Dikri Presiden yang dikeluarkan oleh Presiden Sukarno memperkatakan tiga perkara penting, iaitu membubarkan Konstitunate, mengembalikan semula Undang-Undang Dasar 1945 (UUD 1945) dan pembentukan Majlis Permusyawaratan Rakyat Sementara (MPRS), Dewan Perwakilan Rakayat Sementara (DPRS) dan Dewan Pertimbangan Agung Sementara (DPAS) dalam masa terdekat.[34] Walaubagaimana pun, dikri presiden ini tidak dilaksanakan mengikut ketetapan yang dinyatakan.

Pengisytiharan Dikri Presiden ini dibuat bertujuan untuk mengembalikan kestabilan politik dan ekonomi yang dalam keadaan tidak menentu pada ketika itu. Namun, sebaliknya ia menyimpang dari apa-apa yang diperkatakan. Melalui dikri presiden ini, segala kuasa akan tertumpu pada presiden, yakni kuasa eksekutif, legislatif dan judisiari berada di bawah presiden. Sedangkan mengikut UUD 1945, dinyatakan bahawa tiga badan ini diasingkan dan dijalankan oleh menteri-menteri.[35] Antaranya, tentang kekuasaan jawatan Presiden. Berdasarkan UUD 1945, tempoh jawatan yang dipegang sebagai seorang presiden adalah terhad dalam tempoh lima (5) tahun.[36] Walau bagaimanapun, dengan adanya Tap Majlis Permesyuaratan Rakyat Sementara (MPRS) No. III/1963, secara tidak langsung menjadikan Sukarno memegang jawatan sebagai Presiden seumur hidup.[37] Sukarno juga bertindak membubarkan Dewan Perwakilan Rakyat. Sedangkan dalam Undang-Undang Dasar 1945 ini tidak dinyatakan Presiden mempunyai kuasa untuk berbuat demikian. Keadaan ini secara jelas menunjukkan bahwa Sukarno cuba untuk menjadi seorang pemimpin yang berkuasa mutlak dan menjadikan dia seorang diktator.

3.2 Demokrasi Terpimpin (Guided Democracy)

Bagi menguatkan lagi kuasanya sebagai seorang presiden, Sukarno telah mewujudkan satu bentuk demokrasi baru iaitu Demokrasi Terpimpin (Guided Democracy). Demokrasi Terpimpin diwujudkan bagi menggantikan Demokrasi Berparlimen yang sebelum ini menjadi corak pemerintahan di Indonesia. Sukarno berpendapat Demokrasi Berparlimen tidak membantu ke arah pembangunan negara sebaliknya ia gagal membangunkan negara. Tambahan pula, Sukarno tidak berpuas hati terhadap politik di Indonesia kerana masalah dalaman parti-parti politik membawa kepada kejatuhan kerajaan Indonesia.[38] Oleh itu, beliau telah melakukan pemansuhan terhadap parti politik pada tahun 1956 dan bercadang untuk menubuhkan satu bentuk demokrasi yang baru iaitu Demokrasi Terpimpin. Demokrasi Terpimpin diisytiharkan oleh Presiden Sukarno pada 17 Ogos 1959 sewaktu sambutan Hari Kemerdekaan Indonesia yang ke-24. Melalui Demokrasi Terpimpin, Sukarno telah melibatkan golongan militeri dan Parti Komunis Indonesia dalam pentadbirannya. Hal ini disebabkan kedua-dua golongan ini antara golongan yang kuat menyokong Demokrasi Terpimpin Sukarno. Parti Nasionalis Indonesia (PNI) dan Nadhtul Ulama (NU) turut menerima demokrasi terpimpin ini. Namun begitu, sistem demokrasi terpimpin ini mendapat tentangan daripada Parti Sosialis Indonesia (PSI) dan kebanyakan parti Islam di Indonesia, terutama daripada Masjumi.[39]

Demokrasi Terpimpin dapat memberi satu gambaran bahawa Sukarno cuba untuk berkuasa dengan adanya sokongan serta penglibatan gologan militeri dan komunis dalam membentuk sebuah negara Indonesia yang kuat. Hal ini terbukti apabila Demokrasi Terpimpin mendapat sokongan daripada golongan militeri dan Parti Komunis Indonesia (PKI). Demokrasi Terpimpin ini secara tidak langsung membolehkan Sukarno menjadi lebih berkuasa dan hal ini ditambah lagi apabila Mohammad Hatta meletakkan jawatannya sebagai Naib Presiden Indonesia pada tahun 1956. Perkara-perkara ini dapat menguatkan lagi kedudukan dan kuasa Sukarno sebagai Presiden di Indonesia.[40]

Sukarno telah membentuk satu ideologi iaitu NASAKOM yang merupakan gabungan daripada NASional-Agama-KOMunis. NASAKOM menurut Sukarno adalah berasaskan Pancasila yang keempat iaitu keadilan sosial. Walaubagaimanapun, wujud ketidakseimbangan antara ketiga-tiga elemen utama ini apabila PKI banyak mendominasi dalam semua hal termasuk pentadbiran. Begitu juga dengan golongan militeri. Sebaliknya, Agama Islam terpinggir dalam kebanyakan hal. Boleh dikatakan ideologi NASAKOM ini banyak menguntungkan PKI.

Sukarno pada dasarnya memerlukan sokongan PKI bagi merealisasikan perubahan yang dibawa dari aspek politik Indonesia dalam Demokrasi Terpimpin. Selain itu, Sukarno turut menganggap PKI sebagai satu alat untuk mengimbangi kuasa militeri.[41] Perkembangan pengaruh PKI dalam Demokrasi Terpimpin semakin menyerlah dan keadaan ini menyebabkan golongan Islam menentang PKI kerana mereka tidak mengingini perluasan kuasa komunis dalam negara. Namun bagi PKI, pegaruh Islam dalam politik memberikan ancaman yang hebat bagi ideologi komunis.[42]

Pengaruh Islam turut bekurang disebabkan oleh kebangkitan militeri yang merupakan golongan utama dalam Demokrasi Terpimpin. Hal ini terbukti apabila gologan militeri dalam Demokrasi Terpimpin ditawarkan satu per tiga daripada jawatan di kabinet serta jawatan rasmi seperti pengurus sesebuah syarikat. Namun golongan militeri khuatir atas kemaraan pengaruh PKI di Indonesia dan mereka sedar keadaan ini secaa tidak langsung akan mengugat kuasa politik dan autoriti mereka dalam negara.[43] PKI juga tidak mendesak golongan militeri untuk membentuk kerajaan campuran dengan Islam. Sokongan golongan militeri terhadap Sukarno dapat dilihat apabila golongan ini tidak membantah tindakan Sukarno untuk mengharamkan parti Islam yang terbesar iaitu Masjumi pada tahun 1960 kerana terlibat dalam pemberontakkan wilayah di bawah Pemerintah Revolusioner Republik Indonesia (PRRI) di bahagian Barat Sumatera pada bulan Februari 1958. Pemberontakan ini dilakukan atas dasar untuk menyelamatkan dan mengekalkan demokrasi.[44] Walaubagaimana pun, pada 24 Mac 1960, Masjumi dan Parti Sosialis Indonesia (PSI) bergabung membentuk Liga Demokrasi sebagai tindak balas terhadap pemerintahan diktator Sukarno.

Sukarno juga dilihat tidak mampu untuk mengawal pergerakan dan kuasa PKI apabila PKI cuba untuk merebut kuasa dengan Sukarno melalui Gerakan 30 September atau lebih dikenali sebagai G30S pada tahun 1965.[45] Gerakan ini menyaksikan berlaku pembunuhan enam orang pegawai tertinggi militeri oleh PKI.[46] PKI telah merancang gerakan ini seolah-olah terjadinya berlaku pergolakan dalam angkatan tentera. Dengan cara ini, PKI dapat mendesak Sukarno untuk menerima gerakan G30S ini dan seterusnya PKI dapat menguasai Republik Indonesia.[47] Namun begitu, percubaan rampasan kuasa ini berjaya dipatahkan angkatan tentera di bawah pimpinan Jeneral Suharto. PKI akhirnya berjaya dilumpuhkan oleh angkatan tentera di bawah pimpinan Jeneral Suharto.[48] Keadaan ini secara tidak langsung telah melemahkan kuasa Sukarno dan menunjukkan zaman kejatuhan Sukarno sebagai Presiden Republik Indonesia.

Keadaan ini jelas menunjukkan kelemahan Sukarno dalam mengimbangi ketiga-tiga elemen utama dalam pentadbirannya iaitu militeri, komunis dan Islam. Tidak wujud keadilan dalam Demokrasi Terpimpin seperti yang dicanangkan oleh Sukarno. Sebaliknya, Sukarno mempergunakan PKI dan militeri bagi mengukuhkan kedudukan beliau sebagai ketua negara. Manakala pengaruh Islam terus diketepikan.

3.3 Konfrontasi Malaysia

Konfrontasi Malaysia merupakan satu penentangan Indonesia terhadap Pembentukan Malaysia pada 16 September 1963. Penentangan ini dilakukan oleh Presiden Sukarno kerana hasrat beliau untuk menubuhkan Indonesia-Raya yang mencantumkan Tanah Melayu dengan Indonesia terhalang akibat daripada penubuhan Malaysia. [49]Sukarno menentang keras penubuhan Malaysia dan bertindak memutuskan hubungan politik, ekonomi dan sosial dengan Tanah Melayu. Pada asasnya, Sukarno melancarkan konfrontasi bagi meluaskan wilayah jajahan serta menjamin penguasaan Indonesia di Asia Tenggara. Beliau turut berpendapat bahawa Malaysia merupakan manifestasi negara neo-kolonialisme yang dihasilkan British yang akan membahayakan Indonesia.[50] Oleh itu, Sukarno telah menyusun beberapa strategi untuk melancarkan konfrontasi menentang Malaysia. Pada mulanya, Sukarno menggunakan ancaman pertanian sebagai strategi untuk mendapat sokongan domestik terhadap konfrontasi ini. Beliau turut percaya bahawa pembentukan Malaysia merupakan satu bentuk imperialisme yang secara langsung akan mempengaruhi dasar dan hubungan luar negara Indonesia.

Sukarno juga menjalankan polisi konfrontasinya melalui perluasan sokongan daripada persatuan antarabangsa dan hanya Filiphina sahaja yang membalas dan menyokong kepada strategi beliau. Hal ini kerana Filipina dan Indonesia berminat terhadap Borneo Utara. Namun kedua-dua strategi yang digunakan oleh Sukarno untuk meluaskan kuasanya melalui konfrontrasi ini gagal pada tahun 1965.[51] Hal ini disebabkan oleh faktor ancaman pertanian tidak mendapat sokongan secara sepenuhnya di samping ekonomi Indonesia menjadi semakin meleset disebabkan oleh konfrontasi ini kerana Malaysia merupakan destinasi utama untuk pengeluaran eksport ekonomi Indonesia.

Tambahan pula, isu tentang neo-kolonialism dan neo-imperialism tidak bertahan lama dalam kalangan persatuan antarabangsa menyebabkan perluasan sokongan yang dibuat oleh Sukarno turut menemui kegagalan. Sukarno cuba meraih sokongan daripada negara-negara Arab dalam merealisasikan polisi konfrontasinya terhadap Malaysia. Walaubagaimana pun, kebanyakan negara-negara Arab tidak bersetuju dengan polisi konfrontasi Sukarno terhadap Malaysia. Sukarno bertambah tidak gembira apabila negara-negara Arab yang menganggotai Non - Aligned Movement (NAM) memberi status pemerhati kepada Malaysia dalam Persidangan NAM yang Kedua di Cairo walaupun percubaan awal untuk mengecualikan kehadiran Malaysia dalam semua bentuk mesyuarat.[52] Malaysia turut memperoleh sokongan daripada Persatuan Antarabangsa dan hal ini menyebabkan Sukarno mengalami kesukaran untuk melancarkan konfrontasi terhadap Malaysia kerana adanya sokongan besar daripada British dan sekutu-sekutunya.[53] Antara tahun 1963 hingga 1966, kuasa British mula menguasai di Borneo Utara. Keadaan ini memburukan lagi usaha Sukarno untuk meluaskan kuasanya di Borneo Utara.

Secara amnya, kita dapat lihat keinginan Sukarno dalam melancarkan konfrontasi ini adalah untuk meluaskan wilayahnya ke Malaysia di samping keinginan beliau untuk terus menjadi seorang presiden yang paling berkuasa di Indonesia. Polisi konfrontasi beliau juga tidak banyak mendapat sokongan dari negara luar memantutkan lagi usaha beliau ini.

3.4 Ekonomi Terpimpin (Guided Economic)

Kelemahan Sukarno dapat dilihat melalui bidang ekonomi apabila keadaan ekonomi Republik Indonesia di bawah Demokrasi Terpimpin Sukarno berada dalam keadaan sangat teruk. Sukarno kurang bijak dalam merencana ekonomi negara Indonesia secara tidak langsung menjadikan ekonomi Indonesia terus di ambang kemunduran. Sikap anti-kolonialisme Sukarno dengan tidak mengadakan perdagangan dengan negara luar menjadi salah satu sebab kepada kemunduran ekonomi Indonesia.

Sukarno cuba untuk memperkenalkan satu polisi ekonomi untuk menangani masalah ekonomi Indonesia melalui Ekonomi Terpimpin. Tujuan utama diperkenalkan oleh Sukarno adalah untuk membentuk sebuah sistem ekonomi yang bersifat nasionalis, demokratis, bebas daripada imperialisme bagi membentuk ekonomi Indonesia yang tidak bergantung kepada kuasa atau negara lain. Sukarno ingin membentuk sistem ekonomi yang berasaskan kekeluargaan, negara dapat menguasai segala bidang pengeluaran yang berkaitan dengan kehidupan rakyat dan kekayaan sumber alam dikuasai oleh negara dan dikelola sepenuhnya bagi kesejahteraan rakyat.[54] Dengan cara ini, ekonomi yang dijalankan selaras dengan yang terkandung dalam Pasal 33 UUD 1945.

Sistem ekonomi yang diperkenalkan oleh Sukarno ini tidak banyak membantu meningkatkan pembangunan negara Indonesia. Beliau terlalu mengawal dan menguasai ekonomi negara dan mewujudkan satu hubungan tegang dalam perdagangan asing dan menolak bantuan kewangan dari negara luar. Pada tahun 1958, Sukarno telah memiliknegarakan pemilikan Belanda di Indonesia dan merampas firma-firma milik orang British dan Amerika sebagai tindakan beliau melalui polisi konfrontasi terhadap Malaysia.[55] Dengan cara ini, syarikat-syarikat kepunyaan Barat yang dimiliknegarakan berada di bawah kerajaan Indonesia.

Namun tindakan ini tidak dapat mengatasi masalah ekonomi sehingga pada tahun 1963, Sukarno membentuk Deklarasi Ekonomi (DEKON) untuk mencapai tahap ekonomi sosialis Indonesia dengan cara terpimpin. Namun begitu, ekonomi di Indonesia terus mengalami inflasi iaitu peningkatan harga secara berterusan disebabkan pembentukan DEKON.[56] Negara Indonesia mengalami peningkatan inflasi yang sangat teruk , iaitu sehingga mencapai 600% pada tahun 1966. Pengeluaran daripada hasil pembuatan merosot dan penawaran bagi barangan keperluan turut berkurangan.[57] Keadaan ini secara tidak langsung memudaratkan kehidupan masyarakat di Indonesia disebabkan ekonomi yang tidak stabil.

3.0 Kesimpulan

Secara kesimpulannya, setelah menganalisis, kami berpendirian teguh dengan mengatakan bahawa kejayaan yang paling utama sepanjang pemerintahan Indonesia di bawah pemerintahan Sukarno adalah dengan melihat usaha-usahanya untuk mendapatkan kemerdekaan Indonesia. Hal ini kerana sehingga hari ini seluruh dunia mengakui kemerdekaan Indonesia adalah hasil perjuangan daripada usaha yang tidak kenal erti penat lelah oleh Presiden Sukarno. Selain itu juga, kita boleh lihat kesan jangka panjang kemerdekaan Indonesia masih mampu bertahan sehingga Presiden Sukarno layak digelak Bapa Kemerdekaan. Seterusnya menerusi Prinsip Pancasila yang diperkenalkan juga berjaya kerana Pancasila telah membangkitkan semangat nasionalisme dalam kalangan penduduk Republik Indonesia untuk membentuk satu negara bangsa Indonesia sehinggakan mereka menjadikan pancasila sebagai satu ideologi atau pegangan di dalam kehidupan mereka. Kejayaan Pancasila juga dapat dilihat dalam jangka masa yang panjang apabila Pancasila masih releven untuk dijadikan sebagai pegangan dalam kehidupan bangsa Indonesia. Namun begitu , setiap kelebihan pasti ada kekurangan yang dapat dilihat menerusi pemerintahan dan pentadbiran Presiden Sukarno terutamanya di dalam Demokrasi Terpimpin. Kami juga berpendirian teguh dengan mengatakan bahawa Demokrasi Terpimpin yang dijalankan oleh Presiden Sukarno hanya menemui kegagalan. Kegagalan ini juga atas sikap Presiden Sukarno sendiri yang mahukan kekuasaannya terus gah , utuh dan bertahan tetapi akhirnya usaha beliau hanya sia-sia sahaja. Kelemahan Presiden Sukarno membawa pembaharuan di negara Republik Indonesia menyebabkan pemerintahan beliau berakhir ekoran digulingkan oleh Jeneral Suharto pada 1966 yang telah membawa perubahan di dalam sistem politik daripada Demokrasi Terpimpin kepada Order Baru. Kejatuhan Presiden Sukarno oleh Jeneral Suharto secara tidak langsung menamatkan pemerintahan Indonesia daripada kediktatoran Presiden Sukarno.

.

Bibliografi

Abd Aziz Hitam & Wan Azaham Wan Mohammad. (1988). Sejarah Indonesia Abad Kedua Puluh.Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.

Adrian Vickers. (2005). A History of Modern Indonesia.United Kingdom: Cambridge University Press.

Adam Schwarz. (1999). A Nation In Waiting: Indonesia’s Search For Stability. Australia: Allen & Unwin.

Ayub Ranoh. (2006) Kepimpinan Kharismathis: Tinjauan Teologis-etis Atas Kepimpinan Kharismatis Sukarno, Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.

Ardi Nuswantoro. Jurnal Political Leaderhip and Foreign Policy: Study of Sukarno’s Confrontation Policy against Malaysia. Indonesia: Gadjah Mada University.

Benedict Anderson. (2002). Journal Bung Karno and the Fossilization of Soekarno’s Thought. Indonesia: Akademic Research Library.

Burhanuddin Salam. (1996). Filsafat Pancasila. Jakarta:PT Rineka Cipta.

C.L.Joseph. (2005).The Politics of Indonesia-Malaysia Relations. London: Bodmin Cornwall.

Damien Kingsbury. (1998). The Politics of Indonesia.Australia: Oxford University Press.

Dahm.B. (1969). Sukarno and The Struggle for Indonesian Independence. Ithaca and London: Cornell University Press.

Ismaun. (1970). Pancasila Dasar Filsafat Negara Republik Indonesia.Bandung: Carya Remadja.

Ian Chalmers, dan Vedi R. Hadiz. (1997). The Politics of Economic Development in Indonesia: Contending Perspectives. London: Routledge.

J.D Legge.(1972).Sukarno A Political Biography.Singapore: Stamford Press Pte .Ltd.

Luthfi Assyaukanie. (2009). Islam and the Secular State in Indonesia. Singapore: ISEAS.

Miriam Budiardjo. (1972). Dasar-Dasar Ilmu Politik.Jakarta: Pt Gramedia Pustaka Utama.

M.Aziz Toyibin & A.Kosasih Djahiri. (1977). Pendidikan Pancasila.Jakarta: PT Rineka Cipta.

Milton Osborne& Allen Unwin.(1985).Southeast Asia: An Introductory History.Sydney: Australia.

Mohammad Hatta. (1977). Pancasila.Jakarta:Penerbit Mutiara.

Rizal Sukma. (2003). Islam in Indonesian Foreign Policy. London: Routledge Curzon.

Ricklefs.M.C. (2008). Sejarah Indonesia Moden. Jakarta:Serambi Ilmu Semesta.

Soediman Kartohadiprodjo. ( 1980). Pancasila.Bandung: Penerbit Alumni.

S.Takdir Alisjahbana. (1961). Revolusi Masyarakat dan Kebudayaan di Indonesia. Jakarta: Dian Rakyat.

Solichin Salam. (1981). Bung Karno Putera Fajar. Jakarta: PT Gunung Agung.

St Sularto. (2001). Sukarno Seratus Tahun. Jakarta: Kompas.

Tempoh jawatan Presiden ini dapat dilihat dalam Teks Undang-Undang Dasar 1945, Bab III, Pasal 7 dlm http://www.kpi.go.id/download/regulasi/UUD%201945.pdf 03 Disember 2011.

Kenyataan tentang Sukarno diangkat sebagai Presiden Indonesia seumur hidup boleh dilihat berdasarkan artikel “Ketetapan Majelis Permusyawaratan Rakyat Sementara Republik Indonesia No.III/MPRS/1963 Tentang Pengangkatan Pemimpin Besar Revolusi Indonesia Bung Karno Menjadi Presiden Republik Indonesia Seumur Hidup” dlm

http://tatanusa.co.id/tapmpr/63TAPMPR-III.pdf 03 Disember.



[1] Amir Hendarsah. (2007). 11 Macam Asia Musuh Amerika. Yogyakarta: Galangpres. Hlm. 71.

[2] Ibid.

[3] Ricklefs.M.C. (2008). Sejarah Indonesia Moden. Jakarta:Serambi Ilmu Semesta. Hlm. 444

[4] Ricklefs.M.C. (2008). Sejarah Indonesia Moden. Jakarta:Serambi Ilmu Semesta Hlm. 449.

[5] Solichin Salam. (1981). Bung Karno Putera Fajar. Jakarta: PT Gunung Agung. Hlm. 86.

[6] Dahm.B. (1969). Sukarno and The Struggle for Indonesian Independence. Ithaca and London: Cornell University Press. Hlm. 198-199.

[7] Solichin Salam. (1981). Bung Karno Putera Fajar. Jakarta: PT Gunung Agung. Hlm. 53.

[8] Dahm.B. (1969). Sukarno and The Struggle for Indonesian Independence. Ithaca and London: Cornell University Press. Hlm. 197-198.

[9] Solichin Salam. (1981). Bung Karno Putera Fajar. Jakarta: PT Gunung Agung. Hlm. 53.

[10] St Sularto. (2001). Sukarno Seratus Tahun. Jakarta: Kompas. Hlm. 79.

[11] Solichin Salam. (1981). Bung Karno Putera Fajar. Jakarta: PT Gunung Agung. Hlm. 54.

[12] Ricklefs.M.C. (2008). Sejarah Indonesia Moden. Jakarta:Serambi Ilmu Semesta. Hlm. 429.

[13] Ricklefs.M.C. (2008). Sejarah Indonesia Moden. Jakarta:Serambi Ilmu Semesta. Hlm. 421.

[14] Ibid. Hlm. 432.

[15] .Burhanuddin Salam. (1996). Filsafat Pancasila. Jakarta: PT Rineka Cipta. Hlm. 12-13.

[16] Soediman Kartohadiprodjo. ( 1980). Pancasila.Bandung: Penerbit Alumni. Hlm. 8.

[17] Adrian Vickers. (2005). A History Modern Of Indonesia. United Kingdom: University Press. Hlm. 118-138.

[18] J.D Legge. (1972). Sukarno A Political Biography.Singapore: Stamford Press Pte .Ltd. Hlm. 207.

[19] Abd Aziz Hitam & Wan Azaham Wan Mohammad. (1988). Sejarah Indonesia Abad Kedua Puluh. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 135.

[20] Burhanuddin Salam. (1996). Filsafat Pancasila.Jakarta: PT Rineka Cipta. Hlm. 33.

[21] M.Aziz Toyibin & A.Kosasih Djahiri. (1977). Pendidikan Pancasila.Jakarta: PT Rineka Cipta. Hlm. 108.

[22] Ibid. Hlm. 109.

[23] Ibid .

[24]M.Aziz Toyibin & A.Kosasih Djahiri. (1977). Pendidikan Pancasila.Jakarta: PT Rineka Cipta Hlm. 112.

[25] Mohammad Hatta. (1977). Pancasila.Jakarta:Penerbit Mutiara. Hlm. 13.

[26] Ibid.

[27] Ibid.

[28] S.Takdir Alisjahbana. (1961). Revolusi Masyarakat dan Kebudayaan di Indonesia.Jakarta:Penerbit Dian Rakyat. Hlm. 187.

[29] Adrian Vickers. (2005). A History of Modern Indonesia.United Kingdom: Cambridge University Press. Hlm. 115.

[30] Milton Osborne& Allen Unwin. (1985). Southeast Asia: An Introductory History.Sydney: Australia. Hlm. 160.

[31] Adrian Vickers. (2005). A History Of Modern Indonesia.United Kingdom:Cambridge University Press. Hlm. 116.

[32] Ismaun. (1970). Pancasila Dasar Filsafat Negara Republik Indonesia.Bandung:Carya Remadja. Hlm. 205.

[33] Ibid.

[34] Ayub Ranoh. (2006) Kepimpinan Kharismathis: Tinjauan Teologis-etis Atas Kepimpinan Kharismatis Sukarno.Jakarta: PT BPK Gunung Mulia. Hlm. 92.

[35] Miriam Budiardjo. (1972). Dasar-Dasar Ilmu Politik.Jakarta: Pt Gramedia Pustaka Utama. Hlm.116.

[36] Tempoh jawatan Presiden ini dapat dilihat dalam Teks Undang-Undang Dasar 1945, Bab III, Pasal 7 dlm http://www.kpi.go.id/download/regulasi/UUD%201945.pdf 03 Disember 2011.

[37] Kenyataan tentang Sukarno diangkat sebagai Presiden Indonesia seumur hidup boleh dilihat berdasarkan artikel “Ketetapan Majelis Permusyawaratan Rakyat Sementara Republik Indonesia No.III/MPRS/1963 Tentang Pengangkatan Pemimpin Besar Revolusi Indonesia Bung Karno Menjadi Presiden Republik Indonesia Seumur Hidup” dlm http://tatanusa.co.id/tapmpr/63TAPMPR-III.pdf 03 Disember 2011.

[38] Rizal Sukma. (2003). Islam in Indonesian Foreign Policy. London: Routledge Curzon. Hlm 33.

[39] Ibid. Hlm 33.

[40] Ibid.

[41] Rizal Sukma. (2003). Islam in Indonesian Foreign Policy. London: Routledge Curzon. Hlm. 35.

[42] Ibid.

[43] Ibid. Hlm 33.

[44] Luthfi Assyaukanie. (2009). Islam and the Secular State in Indonesia. Singapore: ISEAS. Hlm.76.

[45] Operasi penumpasan G30S dijalankan pada 1 Oktober 1965 tanpa melibatkan perjuangan menggunakan senjata

[46] Damien Kingsbury. (1998). The Politics of Indonesia.Australia: Oxford University Press. Hlm. 57.

[47] Ayub Ranoh. (2006). Kepimpinan Kharismathis: Tinjauan Teologis-etis Atas Kepimpinan Kharismatis Sukarno.Jakarta: PT BPK Gunung Mulia. Hlm. 101.

[48] Damien Kingsbury. (1998). The Politics of Indonesia.Australia: Oxford University Press. Hlm. 57.

[49] C.L.Joseph. (2005).The Politics of Indonesia-Malaysia Relations. London: Bodmin Cornwall. Hlm. 97.

[50] Rizal Sukma. (2003). Islam in Indonesian Foreign Policy. London: Routledge Curzon. Hlm. 34.

[51] C.L.Joseph. (2005). The Politics of Indonesia-Malaysia Relations. Hlm. 98.

[52] Rizal Sukma. (2003). Islam in Indonesian Foreign Policy. London: Routledge Curzon. Hlm. 36.

[53] Ardi Nuswantoro. Jurnal Political Leaderhip and Foreign Policy: Study of Sukarno’s Confrontation Policy against Malaysia. Indonesia: Gadjah Mada University.

[54] Ayub Ranoh. (2006). Kepimpinan Kharismathis: Tinjauan Teologis-etis Atas Kepimpinan Kharismatis Sukarno.Jakarta: PT BPK Gunung Mulia. Hlm. 94.

[55] Adam Schwarz. (1999). A Nation In Waiting: Indonesia’s Search For Stability. Australia: Allen & Unwin . Hlm. 17.

[56] Benedict Anderson. (2002). JournalBung Karno and the Fossilization of soekarno’s Thought. Indonesia: Akademic Research Library. Hlm. 16.

[57] Ian Chalmers, dan Vedi R. Hadiz. (1997). The Politics of Economic Development in Indonesia: Contending Perspectives. London: Routledge. Hlm. 14.